Specsavers Leger des Heils

Specsavers en Leger des Heils gaan samenwerking aan

Samen voor een betere buurt.

Buurtwerk Beeld: Emanuel Wiemans

Je kunt ‘m in bijna elk dorp en elke stad van Nederland vinden: een winkel van Specsavers. Om je oren of ogen te laten opmeten en een bril of gehoorapparaat aan te schaffen. De gemeenschappelijke deler met het Leger des Heils? Omzien naar de mensen in de buurt.

Marloes Krot van Specsavers: “We zijn een franchisemerk. Dat betekent dat elke winkel van Specsavers door een lokale ondernemer wordt gerund. De medewerker die je oren opmeet, kan zomaar je buurvrouw zijn. We hebben een winkelformule die gericht is op lokaal aanwezig zijn, in contact staan met de buurt. Via die doelstelling kwamen we overal in de buurt van onze winkels de buurthuiskamers van het Leger des Heils tegen: ook in de buurt, voor de buurt. Hoe mooi is het dan als we hierin elkaar kunnen versterken! Vandaar dat we een samenwerking zijn aangegaan.”

Wat houdt de samenwerking in?

“Specsavers heeft dit jaar tien jaar een eigen  stichting: Stichting Specsavers Steunt. Die is opgezet om vorm te geven aan de doelstelling van het bedrijf: meer betekenen voor de lokale gemeenschap waarvan de winkel deel uitmaakt. Van elke bril en van elk hoorapparaat dat wordt verkocht, gaat een bedrag naar de stichting. De afgelopen jaren was dat zo’n twee ton per jaar. Dit geld ging bijvoorbeeld naar lokale voetbalverenigingen of opvanglocaties voor dieren in de buurt van Specsaverswinkels. Dit jaar gaat Specsavers deze samenwerking met het Leger des Heils aan.”

Winkels koppelen aan buurthuiskamers

“We doen dit nu tien jaar, maar we wilden een stapje verder gaan. We streven beide hetzelfde doel na: we willen omzien naar de mensen in onze buurt. Bij ons komt ook iedereen over de vloer. Net als bij de buurthuiskamers van het Leger. Ik denk dat we samen meer kunnen bereiken voor de mensen in de buurt. Maar dat willen we niet alleen met geld doen. Er zijn ook mensen die bij het Leger wel over de drempel komen, maar onze winkel niet in durven. Bijvoorbeeld omdat ze eigenlijk geen nieuwe bril kunnen betalen. We koppelen onze winkels aan de buurthuiskamers. Op die manier willen we voor deze mensen met een mobiel meetapparaat naar de buurthuiskamer komen, en daar ogen meten van mensen die het op deze plek wel durven. Zo kunnen mensen met een smalle beurs toch een bril of hoorapparaat krijgen. En we delen graag onze kennis in de buurthuiskamer met bezoekers die dat interessant vinden.”

Waarom past omzien naar de buurt ook bij Specsavers? 

“Veel mensen weten dat niet, maar Specsavers is een familiebedrijf. We komen uit Engeland. De band onderling en met de lokale gemeenschap is altijd al belangrijk geweest. De mensen in de winkel komen daarom ook uit dezelfde plaats. Bij ons word je letterlijk gezien en gehoord, maar we vinden dit ook figuurlijk belangrijk. We willen er voor iedereen zijn, en we willen iedereen helpen en ondersteunen. Daarom passen we ook zo bij het Leger des Heils, denk ik. Echt dichtbij komen. De winkels worden lokaal gekoppeld aan de buurthuiskamers - dat is niet iets wat we vanuit het hoofdkantoor regelen. We willen dat de mensen in de plaats waar we zitten niet alleen een tvspotje zien met hoeveel korting ze kunnen krijgen, maar ook weten dat we meer willen zijn dan alleen een winkel in je dorp.”

Specsavers Leger des Heils buurtwerk

Wat heeft Gerard, bezoeker van de buurthuiskamer, aan deze samenwerking?

Zonder Gerard (61) is de buurthuiskamer van het Leger niet compleet. Na zijn werk komt hij elke middag langs. Voor een gezellig praatje, heerlijk eten en om te helpen. “Na mijn scheiding en een periode in een afkickkliniek kwam ik hier terecht. Ik houd niet van koken, dus mijn buurvrouw vertelde over de buurthuiskamer. Ik kom elke dag eten en werk hier nu ook als vrijwilliger. Zonder het buurthuis was ik een stuk eenzamer geweest.”

Sinds drie jaar helpt Gerard dagelijks als vrijwilliger met het ontvangen van gasten, het koffieschenken en de tafels dekken voor de maaltijd. “Je hebt elkaar nodig, anders wordt je wereld zo klein. Ondanks mijn verleden voel ik dat ik hier word geaccepteerd. Ik voel mij geliefd. Ik hoor gewoon een beetje bij het personeel.” Hij vindt het fijn dat ze zich samen kunnen inzetten voor de mensen in de buurt.

Door het jarenlange samenwerken zijn de vrijwilligers, bezoekers en het personeel zijn ‘familie’ geworden. Veel activiteiten die in Gerards buurthuiskamer worden georganiseerd, worden betaald uit de donatie van Specsavers. Eigenlijk sparen de mensen die een bril kopen indirect mee voor de maaltijden die Gerard in de buurthuiskamer krijgt. En hijzelf ook, als hij zijn volgende bril bij de Specsavers om de hoek koopt.