Meldingsprocedure voor medewerkers, vrijwilligers of leden bij integriteitsschendingen

Wanneer je als medewerker, vrijwilliger of lid binnen het Leger des Heils te maken hebt gekregen met seksueel misbruik of intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie kun je contact opnemen met een vertrouwenspersoon. Bij een vertrouwenspersoon kun je je verhaal kwijt. Dat blijft vertrouwelijk. Een vertrouwenspersoon deelt je verhaal met niemand anders, tenzij je daar samen andere afspraken over maakt. Een vertrouwenspersoon overlegt met jou welke vervolgstappen jijzelf kunt nemen. Een vertrouwenspersoon neemt niet de klacht van je over en zal ook niet bemiddelen. Als het nodig is, kan een vertrouwenspersoon je ook helpen een officiële klacht in te dienen.

Het overzicht van de vertrouwenspersonen vind je op ISA.

Klachtenregeling en klachtenformulier

Ben je medewerker, vrijwilliger of lid van het Leger des Heils en heb je te maken (gehad) met seksueel misbruik, intimidatie, agressie, geweld, pesten of discriminatie? Dan kun je hiervoor een klacht indienen. Er zijn binnen het Leger des Heils drie klachtenregelingen. In de klachtenregeling vind je ook het klachtenformulier. Afhankelijk van waar je binnen het Leger des Heils werkt, is één van de volgende regelingen van toepassing. Als de melder en de beschuldigde onder twee verschillende entiteiten vallen, wordt de regeling gevolgd waar de beschuldigde onder valt.

  1. de Klachtenregeling van Welzijns- & Gezondheidszorg en Jeugdbescherming & Reclassering;
  2. de Klachtenregeling van Dienstverlening en ReShare;
  3. de Klachtenregeling van Geloven-in-de-Buurt, Kerkgenootschap en Scouting.