Straat-, Instore- en deur-aan-deur werving

Ben je door ons aangesproken op straat of aan de deur? Dat kan! Het hele jaar door werft het Leger des Heils nieuwe donateurs via deur-aan-deur werving. Dat doen we omdat jouw steun belangrijk is om te kunnen blijven zorgen voor de kwetsbaarste mensen in onze samenleving.

Er staat iemand voor de deur

Er wordt aangebeld en er staat iemand voor de deur die je vraagt donateur te worden van het Leger des Heils. Meestal zijn het jonge mensen die enthousiast vertellen waarom jouw steun zo belangrijk is. En dat doen ze niet voor niets. De steun van onze donateurs is ontzettend belangrijk om ons werk te blijven doen. Donateurs als jij, die ook vinden dat alle mensen er toe doen en recht hebben op zorg en aandacht. Help mee, word donateur!

Heb je vragen? Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen over deur-aan-deurwerving.

In de omgeving van de volgende plaatsen kun je onze wervers deze week tegenkomen:

Update: 07-10-2025

  • 's-Gravenhage
  • Aalsmeer
  • Almelo
  • Bodegraven-Reeuwijk
  • Bunschoten
  • De Bilt
  • Groningen
  • Haarlemmermeer
  • IJsselstein
  • Kaag en Braassem
  • Katwijk
  • Leiden
  • Nieuwegein
  • Noordwijk
  • Purmerend
  • Rotterdam
  • Vijfheerenlanden
  • Zeist
  • Zoetermeer

Staat uw plaats er niet tussen? Kijk dan op het volledige wervingsrooster in Nederland van het CBF.

Instore Werving

Vanaf week 39 starten we met instore wervingen in verschillende winkelstraten in Nederland. Tijdens deze acties gaan onze wervers in gesprek met voorbijgangers om te vertellen over het werk van het Leger des Heils en hoe je ons kunt steunen.

Hieronder vind je een overzicht van de geplande instorewervingen per regio

Winkelcentrum                                                                  Week

  • Kronenburg, Arnhem                                                             39
  • Hoge Vught, Breda                                                                40
  • Helftheuvel, Den Bosch                                                         41
  • Eggert, Purmerend                                                                42
  • Bogaard, Rijswijk                                                                   43
  • Bloemendaal, Gouda                                                             44
  • Sterrenburg, Dordrecht                                                         45
  • Paddepoel, Groningen                                                           46
  • Cityplaza, Nieuwegein                                                           47
  • Vier Meren, Hoofddorp                                                          48

Ja, het kan kloppen dat je bent aangesproken op straat of aan de deur. Onze wervers gaan wekelijks tot uiterlijk 21.00 uur op pad om te vertellen over ons werk. Zij vragen mensen of ze ons structureel of tijdelijk (voor 9 maanden) willen steunen met een gift. 

Tijdens onze collecteweek (week 48) kan het zijn dat er iemand aan de deur komt collecteren met een collectebus. Alleen tijdens deze week kan er een collectant aan de deur komen die vraagt om een contante bijdrage.

Aan de volgende kenmerken herken je onze wervers:

  • Het zijn vaak jonge mensen.
  • Ze dragen een jas of t-shirt met logo van het Leger des Heils.
  • Ze hebben een identificatiebadge bij zich waarmee ze kunnen bewijzen wie ze zijn en voor wie ze werken.
  • Ze werken met een iPad met een speciale Leger des Heils app waarin alle gegevens worden vastgelegd.
  • Ze vragen nooit om contant geld (uitgezonderd tijdens de collecteweek).
  • Donateurs ontvangen een welkomstmail (bevestiging van hetgeen is besproken) via legerdesheils@donateuradministratie.nl of fondsenwerving@legerdesheils.nl.

Straatwerving is een manier om mensen bekend te maken met ons werk en om nieuwe donateurs te werven. Het werven op straat gebeurt door een extern wervingsbureau. Door dit wervingswerk uit te besteden kunnen we jaarlijks meer nieuwe donateurs en collectanten verwelkomen die we via andere kanalen niet bereikt hadden. 

Nee, dat is niet hetzelfde. Bij de collecte die 1 week per jaar gehouden wordt in week 48, gaan onze collectevrijwilligers de straat op met een collectebus en vragen je een eenmalige gift. Dit kan contant of met een QR code. Bij deur-aan-deurwerving word je gevraagd ons te steunen voor een langere periode door middel van een machtiging.

Instore werving betekent dat onze teams aanwezig zijn in drukbezochte winkelstraten om het gesprek aan te gaan met voorbijgangers. Zij delen ons verhaal en bieden de mogelijkheid om het Leger des Heils te ondersteunen.

  • Onze wervers zijn altijd herkenbaar aan hun kleding en legitimatie.
  • Winkeliers en voorbijgangers worden vriendelijk benaderd.
  • De opbrengst gaat rechtstreeks naar projecten van het Leger des Heils.

Twijfel

Ben je er na bovenstaande uitleg nog niet zeker van of degene aan de deur of op straat wel een officiële werver van ons is? Wacht met zelf stappen te ondernemen (zoals politie waarschuwen of buurt inlichten over fraude). Neem allereerst contact op met onze afdeling klanten informatiecenter, zij kunnen je goed verder helpen:

Klachten

Ben je onlangs benaderd door een werver en heb je hier een klacht over? Dan horen wij dat graag. Mede dankzij jouw reactie zijn wij in staat onze kwaliteit te waarborgen. Het is fijn als je bij een wervingsklacht specifieke details kunt doorgeven zoals de datum, de locatie/het adres en eventueel zelfs de naam van de werver. Hoe meer details, hoe gerichter wij jouw klacht kunnen behandelen. Een klacht dien je in via het formulier op deze pagina.

straatwerving, vrouw met collectebus belt aan bij huis
Folkert Koelewijn