Samenstelling
De cliëntenraad bestaat uit deelnemers die wonen bij of gebruik maken van diensten van het Leger des Heils. De deelnemer kan ook vertegenwoordigd worden door derden. Ieder lid levert vrijwillig vanuit zijn of haar ervaring, opleiding en achtergrond een bijdrage. Nieuwe leden zijn altijd van harte welkom!
Taken en bevoegdheden
De taken en bevoegdheden van de cliëntenraad zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. Voor het uitoefenen van haar taken heeft de cliëntenraad een aantal rechten:
- Recht op informatie: de directie moet de cliëntenraad tijdig alle informatie geven aan die zij nodig heeft om haar taken goed te kunnen verrichten.
- Recht op overleg: de directie moet tijd vrijmaken om regelmatig haar beleid met de cliëntenraad te overleggen.
- Recht om te adviseren: de cliëntenraad mag gevraagd en ongevraagd advies geven over onderwerpen die belangrijk zijn voor deelnemers.
Werkwijze
Contact leggen en onderhouden met de achterban is een belangrijke taak van de cliëntenraad. Zij moeten weten wat deelnemers belangrijk vinden en hoe de zorg- en dienstverlening wordt ervaren. De cliëntenraad is de spreekbuis van deelnemers naar de directie.