Bedrijfsleven, NL 2025 en Leger des Heils slaan handen ineen voor dak- en thuislozen

04-05-2020

Het Leger des Heils voerde recentelijk campagne voor dak- en thuislozen in Nederland. Met de slogan ‘Thuisblijven, hoe dan?!’ werd aandacht gevraagd voor de nijpende situatie in de dak- en thuislozenopvang die door corona nog ernstiger is geworden. Om die reden hebben een aantal grote bedrijven, NL2025 en het Leger des Heils de afgelopen de handen ineen geslagen. In hoog tempo zijn drie grote projecten gerealiseerd: hygiënepakketten voor dak- en thuislozen, ondersteuning bij de maaltijdbereiding en schoonmaak op locaties van het Leger des Heils.  Deelnemende partijen aan de verschillende initiatieven zijn: Achmea, Asito, CSU, IBN, Sodexo en Vebego. 

Namens NL2025 initieerde Chantal Vergouw, aanjager van NL2025 en divisievoorzitter van Interpolis, de initiatieven.NL2025 is een beweging waarin leiders uit de culturele en wetenschappelijke wereld, kunst, bedrijfsleven en sport zich op persoonlijke titel inzetten voor een betere toekomst van Nederland. Ze is trots op wat de deelnemende partijen in korte tijd voor elkaar hebben gekregen. “Het lot van mensen die geen vaste woon- en verblijfplaatsen hebben, ligt me na aan het hart. Voor iedereen is deze tijd zwaar, maar voor hen zijn de belasting en druk extra groot. Juist voor dit soort situaties is NL2025 opgericht: om voor iedereen – huidige en toekomstige generaties, in Nederland een betere toekomst te creëren. Het is dan hartverwarmend en ontroerend om te ervaren hoeveel mensen en bedrijven meteen helpen om dit van de grond te tillen en de mensen die onze hulp hard nodig hebben, te ondersteunen.”

Kwetsbaar
Dak- en thuislozen zijn extra kwetsbaar in deze periode. Hygiëne is nog belangrijker dan normaal en ook de social distancing is een uitdaging. En in een tijd waarin veel eetgelegenheden dicht zijn, is extra hulp bij (het verstrekken van) gezonde voeding noodzakelijk. Kapitein Harm Slomp, directeur bij het Leger des Heils: “De nood is hoog en hulp is voor veel mensen harder nodig dan ooit. Wij doen ons uiterste best om, soms op heel creatieve manieren, de zorg en ondersteuning te blijven bieden die nodig zijn. Het is een tijd van uitdagingen – maar het is ook een tijd van solidariteit. Het is bijzonder om te zien hoe ook het bedrijfsleven geraakt is door ons werk, en ons willen helpen om kwetsbare mensen in de samenleving te ondersteunen. Daar zijn we echt heel dankbaar voor!” 

Van maaltijden tot hygiënetasjes
Met hulp van Achmea en haar partners Vebego, IBN en Asito worden momenteel 10.000 hygiënepakketten samengesteld. Elk pakket bestaat uit een tasje met daarin onder andere desinfecterende materialen, papieren zakdoekjes en schoon water. De ladingen met tasjes zijn inmiddels afgeleverd bij de Amsterdamse vestiging van het Leger des Heils. Het Leger des Heils verdeelt de tasjes onder de dak- en thuislozen. Sodexo biedt hulp en ondersteuning in enkele keukens van het Leger des Heils. Er worden Sodexo-koks ingezet op de Leger des Heils-vestigingen in Almere en Rotterdam. Ook op het gebied van schoonmaak en hygiëne is op meerdere locaties van het Leger des Heils werk verricht. Daarvoor is een samenwerking gestart met CSU. In Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Koog aan de Zaan en Zaandam geeft CSU verschillende locaties van het Leger des Heils een schoonmaakbeurt. Het gaat dan bijvoorbeeld om intramurale woonvoorzieningen, dag- en nachtopvang, kleine woonvoorzieningen, 24-uurs-voorzieningen en eengezinswoningen. Uiteraard gelden bij de schoonmaakwerkzaamheden de richtlijnen van het RIVM.